Roszczenia pracownika związane z wypadkiem przy pracy
2025-05-22

Roszczenia pracownika związane z wypadkiem przy pracy

1.Pojęcie wypadku przy pracy.

Zgodnie z art. 3 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:

– podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych

– podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia

– w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.

Ustawodawca nadmienia również, że na równi z podstawowym typem wypadku przy pracy traktuje się też wypadki w czasie podróży służbowej, które nie zostały zawinione przez pracownika.

Cechami wypadków przy pracy – aby mogły być za takie uznane – powinny być zdarzenia:

– nagłe, tj. musi być ono nieprzewidywalne, nieoczekiwane, powodujące zaskoczenie

– zewnętrznie spowodowane, tj. muszą pochodzić spoza organizmu poszkodowanego pracownika

– urazogenne lub śmiertelne

2.Roszczenia

Pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy przysługuje szereg świadczeń wynikających z ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych takich jak zasiłek, świadczenie rehabilitacyjne, odszkodowania czy renta.

Jednakże, świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego mogą nie rekompensować pracownikowi wszystkich szkód, których doznał w następstwie wypadku przy pracy. W takiej sytuacji pracownik może dochodzić od pracodawcy roszczeń odszkodowawczych na podstawie przepisów KC.[1]

Kwestię odpowiedzialności odszkodowawczej w przypadku szkody na osobie reguluje art. 444 KC.

Powyższy przepis przewiduje następujące roszczenia poszkodowanego (w tym wypadku pracownika):

– o pokrycie kosztów leczenia

– o pokrycie kosztów przygotowania do innego zawodu w razie inwalidztwa wynikającego z wypadku

– o rentę, jeżeli pracownik utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej albo zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły się widoki powodzenia na przyszłość

– o rentę tymczasową, jeżeli w chwili wydania wyroku szkody nie da się dokładnie ustalić

– o zadośćuczynienie pieniężne za doznaną krzywdę – w tym przypadku sąd ocenia zasadność roszczenia i przyznaje odpowiednią sumę

Roszczenie odszkodowawcze wobec pracodawcy może przysługiwać także członkowi rodziny poszkodowanemu pracownikowi. Może on złożyć wniosek o zadośćuczynienie pieniężne lub o jednorazowe odszkodowanie dla członków rodziny. Wnioski takie, tak jak w poprzedzającym przypadku kierowane są do pracodawcy i analizowane przez niego. W wypadku negatywnego rozpatrzenia sprawy, może być ona rozpatrzona przez sąd – o ile nie upłynął sześcioletni termin przedawnienia roszczeń.


[1] Ambroziewicz Maciej, Zamajtys Krzysztof (aut. aktual.), Żołyński Janusz (red. nauk.); Świadczenia uzupełniające od pracodawcy w związku z wypadkiem przy pracy